Pages

Sunday, November 14, 2010

Pengenalan Kesalahan Konsep Isipadu Cecair dikalangan murid-murid.

Kesalahan konsep yang dialamai oleh pelajar dalam mengenali ukuran isipadu cecair
 
Melalui video yang ditayangkan, ianya merupakan salah satu bukti dikalangan murid tentang kesalahfahaman mengenai kandungan isipadu diantara dua bekas yang berlainan iaitu 
1. Melalui dua cawan yang sama (Murid dapat menggarkan non-standard ukuran iaitu sama banyak)
2. apabila dibandingkan dua bekas yang berbeza iaitu antara cawan dan silinder (didapati bahawa murid tersebut menyatakan bahawa kandungan yang tinggi atau bekas yang besar adalah lebih banyak jika dibandingkan keadaan sebenar adalah sama banyak kandungan air tersebut).
Ini membuktikan bahawa, murid mempunyai pengetahuan sedia ada yang mana satu kandungan lebih banyak, atau, sama banyak atau kurang jika bekas yang digunakan adalah sama. Namun jika kandungan isipadu yang berlainan, murid tersebut lebih memilih bekas yang besar atau tinggi dalam sukatan yang banyak dalam pandangan permulaan mereka jika konsep isipadu cecair ini tidak ditekankan.

Kesimpulan : 
Konsep isipadu cecair dikalangan murid-murid tahap 1 adalah sukar untuk membuat ukuran yang tepat mengenai sukatan yang betul.Namun ianya boleh dilakukan dengan menggunakan bahan maujud untuk mereka melihat, merasa dan menggunakannya dalam mengaitkan situasi kehidupan seharian.




Related Article:

Kiriman Popular

Sembang-sembang

 

PENGENALAN

Selamat datang ke laman web Pendidikan Jarak Jauh Semester September OUM-KPM Kohort 7
Laman ini bertujuan dibangunkan bagi memenuhi kehendak tugasan matapelajaran HBMT2103 TEACHING MATHEMATICS IN YEAR TWO


Disempurnakan Oleh
Japaruddin Bin Mohamad
Ambilan Kohot 7 2009

TARIKH/HARI

KALENDAR JUAK