Secara kesimpulan sepanjang menjalankan tugasan ini, didapati bahawa untuk mengukur tahap pencapaian konsep isipadu cecair dikalangan murid-murid ini adalah dipengaruhi oleh pelbagai faktor iaitu :
- bantuan pengajaran aktiviti yang dijalankan dalam bentuk konkrit.
- tahap penerimaan dan penaakulan minda pemikiran
- pengaruh gaya hidup murid-murid berdasarkan pengalaman atau pengetahuan sedia ada.
- kreativiti guru menjalankan aktiviti yang dijalankan
- unit atau ukuran yang digunakan untuk menilai isipadu samaada non standard atau standard.
- tahap kecergasan minda dikalangan murid
Justeru kefahaman terhadap konsep yang hendak dicapai perlulah mempunyai tahap dan pencapaian yang berbeza dikalangan murid. Ini adalh untuk mengelakkan kekeliruan yang dijangka akan berlaku kerana murid pada tahap ini mempunyai imaginasi yang berbeza tentang kapasiti jumlah air dalam bekas yang berlainan. Bahkan untuk mendalami konsep, ukuran standard dan bukan standard dilaksanakan dikalangan murid-murid tahun 2 dalam sukatan pelajaran kukulum sekolah rendah.
Kesalahafahaman konsep dikalangan murid ini dapat dielakkan jika penyampaian konsep dari mudah ke konkrit dilaksanakan, proses yang berurutan, dan menggunakan pedagogi serta pendekatan yang bersesuaian mengikut minda dan tahap kecergasan murid-murid.
Related Article: